logga_signatur_mail

Facebook & algoritmer

Facebook är det största sociala nätverk som används världen över och har idag 1,6 miljarder användare. Jag rekommenderar därför alla företag att ha en facebooksida och arbeta aktivt med den.

 5 Anledningar till att ha en facebooksida
 

  • I Sverige använder 71 % av befolkningen facebook.
  • 94 % av 19-25 åringar använder facebook.
  • De som använder internet gör det ca 13tim/vecka, varav ca 7-8 timmar per vecka används till facebook.
  • 72 % av de som använder sociala nätverk delar andras innehåll.
  • De som använder facebook träffar vänner mer i verkligheten än de som inte använder facebook.


Hur ska  företag arbeta med denna kanal?

Det är viktigt att vara relevant. Facebook är inte en säljkanal, där priser och produkter ska säljas i varje inlägg. Någon gång, absolut, men det viktiga är att bygga upp ett förtroende mellan er och följarna. Dela med er av er kunskap och andras inom samma bransch som kan vara relevant för era följare.

  • Dela information som handlar om företaget, och som känns personligt t.ex. bilder på personal, event, era lokaler.
  • Tävlingar och kundundersökningar.
  • Relevanta artiklar.
  • Guider och råd.
  • Uppdatera regelbundet, beroende på ditt material, minst 1gång/vecka.
  • Var aktiv och svara på allas kommentarer, eller gilla dem.

 
Algoritmer

Det har skett mycket sedan facebook startade. Det som utvecklats och talats mycket om och som är det svåra, är Facebooks algoritmer, som kan vara både till fördel och nackdel.
Algoritmer  fungerar så att de bedömer vad som delas, av vem, vilka som gillar, om det är rörligt eller artiklar osv. Delar du ett inlägg så bedöms det på alla dessa fakta, och kommer dyka upp troligare hos dem som har likartad inriktning. Tex en inlägg som får mängder av likes visas högre upp hos fler personer än ett inlägg med få likes.
D.v.s. att det är svårt att nå personer som inte har visat intresse eller interagerat på något sätt i den riktning som ditt företag verkar. En målgrupp som vet vad de är intresserade av, är aktiva, gillar och kommenterar saker på facebook, delar då med sig av sin data och dina inlägg sprids lättare till dessa personer.
Vill man nå nya personer som skulle kunna gilla din produkt eller ditt företag men inte är aktiva eller har delat med sig av så mycket data, så blir det svårare.
För företag är det dessutom svårare att nå ut med sitt organiska material (ej betalt/annonser), då alla inlägg som görs bedöms av algoritmsystemet och rankas och därefter visas olika mycket och för varierande mängd personer.
Men allt har två sidor…som företag är det bra, när du vill annonsera, för du kan lättare nå ut till en specifik målgrupp. Jag vill rekommendera (ur PR synpunkt) att annonsera vissa av de organiska inläggen, de skapar en annan typ av intresse. Men är målet att sälja en viss produkt, då fungerar en ren produktannons bättre.
Om man nu vill  fokusera på organiskt innehåll, vad krävs  för att få en hög räckvidd och bemöta algoritmerna?

  • Skapa engagemang. Hur kan du engagera dina följare, tex med frågor.
  • Relevant och intressant innehåll. Rörligt är det senaste och mest populära. Bäst att sända live, de värderas högst i algoritmsystemet just nu.
  • Inlägg med mindre än 50 tecken fungerar bäst.
  • Om man ska länka, så ska länken vara till en längre artikel eller blogg. Skriv en teaser till länken i inlägget.
  • Gör inlägg då andra inte gör det (undvik tiden mellan kl:18-22)
  • Bästa tiden att posta är söndagar, då har flest tid att titta i sitt flöde.
  • Visuella inlägg - ca 80% tittar på videos utan ljud. Tänk på det om du gör rörligt material.
  • Kontinutet. 5 gånger/vecka är bäst.
  • Bilder 1200x628, minst 600pixlar och 1Meg stort. För att bilden ska synas på bästa sätt.


Att arbeta med facebook är varumärkesbyggande och en bra och billig kanal att nå ut med. Men det krävs arbete, tid, engagemang och en väl genomtänkt plan.

Känns det som mycket att tänka på? Hör av dig till oss på Karma PR så hjälper vi dig.

Ha en bra vecka!
/Linda