logga_signatur_mail

Kunden & påverkan

Beteende & medvetenhet
Människor har medfödda och instinktiva beteenden som formar oss och som är svåra att ändra, utan att själv vilja det. Detta finns det många exempel på och har det forskats mycket kring, t.ex. hur vi agerar i grupp eller vid fara.
På samma sätt kan man se liknande beteenden hos de flesta konsumenter och hur de rör sig i t.ex. en butik. Desto mer en konsument vet om något/har kunskap så agerar de på olika sätt och gör medvetna val utifrån detta.
Många medvetna konsumenter vill idag vara med och påverka och göra skillnad på konsumtionen när de konsumerar. För de vet att jordens resurser är hotade av överkonsumtion. Det påverkar marknaden och som företagare bör man se över detta och vara med i de nya tankebanorna och trenderna som kommer. Som företag vill man tjäna pengar, men frågan är vilka val man gör för att göra det? Är det dags att se över produkterna, tjänsterna, priserna, leverantörena osv? Finns det andra sätt att tjäna pengar än att bara sälja mer produkter? En analys och utveckling av företaget är det nog många som står inför, och det kanske är dags att börja förr än senare.

Konsumenten idag
Konsumenter idag vill uppleva saker, lära sig saker, spara tid/ha fritid och ha något att prata om och visa upp för alla, att få känna sig unika och speciella.
De vill kunna berätta om vinet de serverar vid middagen med grannarna och verka världsvana. De vill berätta om den steniga och dammiga naturen i vindistriktet som påverkar druvornas smak och karaktär. De vill berätta om skörden, lagringen och de olika typer av ektunnor som finns. Detta har de kanske lärt sig genom en resa dit med guidad tur eller vid en vinprovning.

De vill visa hur de njuter av att vara ledig en dag i veckan, ligga i hängmattan och läsa en bok, fota och lägga upp bilden sociala medier med texten om hur de njuter och kopplar av. De kan också visa upp hur kreativa de är, att de både har tid och idéer att göra om barnens gamla fotbollar till krukor.

De vill kunna berätta om hur de fick följa med in på lagret i klädbutiken för att se och prova den nya klänning som inte kommer komma ut i butik förrän om flera veckor, men som hon fick köpa i ”hemlighet”.  Vid lunchen på jobbet pratar kollegorna om hur dyrt allt blivit och att man framförallt inte har tid längre. Då kan de flika in och berätta hur smidigt det är att dela bil med alla grannarna i området.
Allt för att verka göra skillnad och verka kunnig. De nya trenderna är inte att äga massa saker, göra dyra resor och konsumera det som förr kallades lyx. Idag är lyx och framgång något annat- medvetenhet, tid och att bry sig om. Detta påverkar marknaden.

Vilka är då konsumtions trenderna, och som man som företagare bör fundera över?

  • Delningsekonomi – fler delar på tjänster tex bilpooler, byta semesterbostad med varandra, hyra produkter istället för att köpa 
  • Krav på miljömärkning – många väljer bort produkter som inte har någon slags miljömärkning eller rättvise symbol
  • Transparens – konsumenterna är medvetna, och vill veta hur ett företag arbetar, vilka värderingar de har och vilka mål de arbetar för.
  •  Sociala nätverk – tjänster och produkter säljs, ges bort och byts tex genom olika facebookgrupper
  • Återvinning – konsumenterna köper gärna produkter som har flera användningsområden eller som de vet att de kan själva kan återanvända delar av.
  •  Välgörenhet – konsumenter vill stärka sin självkänsla och visa andra att de bidrar till en bättre värld både genom att engagera sig eller ge bidrag till välgörenhet.
  • Förenkling – konsumenter vill ha produkter som förenklar vardagen, sparar tid för konsumenten utan att tära på naturens resurser
  • Genuinitet – konsumenter vill gärna laga mat från grunden, snickra och bygga själva osv, men har inte tiden, då köper de ”hemmlagat” och lokalt producerat i små butiker
  • Hantverk – konsumenterna börjar se produkter ur ett hantverksperspektiv. De kan gå kurser själva i korvstoppning, virkning, ölkunskap osv. De intresserar sig för bakgrunden, tillverkningsprocessen och råvarorna för att få kunskap.
  • DIY – do it yourself. Att göra om, hitta nya användningsområden och kombinera olika produkter på nya sätt. Gör om pläden till kuddar, chipsförpackningen till återvinningsbehållare, eller trädgårdsbordet till soffbord.
  • Upplevelse- oavsett vad de köper vill de uppleva något speciellt. En mysig liten kvartersbutik med lokalproducerade produkter, där bonden precis levererade färsk mjölk i glasflaskor i träbackar eller klädbutiken där du fick välja en färg på en produkt som skulle köpas in.

 
 
Behöver du hjälp med att se över ert företags strategier och utveckling, och få hjälp med hur du ska hänga med de nya vindarna- hör av dig till oss på Karma Pr.