logga_signatur_mail

Sociala medier policy

Att ett företag idag har någon kanal i sociala medier är så gott som ett måste. Detta sköts oftast av en marknadsavdelning eller på mindre företag av en utsedd person eller ägaren själv. Inget konstigt med detta och ofta har det lagts upp någon sorts av struktur och plan för arbetet.
Men allt som sker på sociala medier utanför företagets kontroll då? Hur speglar detta företaget?
Är det positiva bilder och kommentarer eller är det kanske bara helt tyst?
De som bäst representerar företaget och varumärket är medarbetarna, de anställda och samarbetspartners. 

Att företaget har en policy för sociala medier och att detta får uppmärksamhet av ledningen är viktigt.
Att klargöra för alla på företaget vad som gäller är att vara tydlig och inga tvivel och konfunderingar uppkommer. Gör alla medvetna om att det är ok att ta bilder på arbetstid och lägga ut på sociala medier, så länge det inte tar över arbetet. Det är ok att dela med sig av t.ex. bilder på produkter, lokaler och möten så länge alla personer på bilden är med på det.
För vad speglar en arbetsplats bättre än nöjda medarbetare? De kommer sprida företagets varumärke långt och längre än kanske företagets egna sociala medier konton kan.

Gör det till en vana och låt chefen ta en bild på personalmöten, en lunchrast i solen, busiga påhitt, personalen i arbete m.m. och lägg upp i sociala medier (men givetvis med alla inblandades godkännande), det sprider sig och snart vågar även de anställda göra likadant. Uppmuntra dem med att skriva ut/tagga ert företagsnamn.
Ni kan t.o.m. ordna tävlingar att t.ex. årets bästa, finaste eller roligaste instagrambild (med anknytning till företaget) vinner ett pris, eller den som sprider företagets rekryteringsannons i sina sociala kanaler får något i gengäld osv.

Att ha ett öppet förhållningssätt till sociala medier och till att medarbetarna delar saker om företaget i sina kanaler är bra marknadsföring för företaget.  Det blir genuint och inte tillrättalagt på samma sätt som företagets egna. Finns det en tydlig policy som alla har tillgång till och som ni gått igenom på ett möte så är det bara att tuta och köra!

En policy kan innehålla:

  • publicering av bilder och texter om företaget i medarbetarnas egna sociala kanaler är ok och uppmuntras så länge inte företaget, företagets produkter eller personer på företaget eller med anknytning till företaget baktalas, nedvärderas, mobbas eller utsätts för trakasserier.
  • inlägg och bilder med personer från företaget måste vara godkännda av personen/-er på bilderna.
  • vid inlägg på sociala medier om företaget får ni gärna använda #företagsnamn
  • inlägg på sociala medier ska ske på rast eller utanför arbetstid eller vid enskilda tillfällen på arbetstid då detta inte stör någon annan eller tar mer än 10min/dag av arbetstid
  • ta hjälp av Xxxx på marknadsavdelningen om det skulle bli någon negativ diskussion om ditt inlägg gällande företaget i din sociala medie kanal. Hen har oftast bra tips på vad man kan skriva för att möta t.ex. kritik i hätska diskussioner.
  • tänk på tystnadsplikten och företagshemligheter (t.ex. nya produkter, marknadsföringsplan, ekonomi) och att allt som händer på företaget inte är till för utomstående.
  • dela gärna med dig av vad du gör på sociala medier, kolla gärna med en kollega om du ska göra ett inlägg om företaget, tycker hen att det är ok, är roligt, fint eller har hen någon åsikt?
  • önskar du lära dig mer om sociala medier, ta upp det med chefen så försöker vi ordna en genomgång eller kurs.

 
Behöver ditt företag hjälp med era sociala medier, kontakta oss på Karma PR, så kan vi rådgöra, lägga upp planer eller sköta era sociala medier.
 

Etiketter: sociala medier policy