logga_signatur_mail

Lågsäsong eller högsäsong?

Vissa företag har sin högsäsong på sommaren, andra går i dvala.
Att de flesta hotell och campingar går bra på sommaren är ganska självklart, och att hantverkare får jobb i Sveriges små och stora sommarhus.

Men för andra som av erfarenhet vet att sommaren går trögt, vad har ni för planer?
Har ni försökt med något nytt, eller kör ni på som vanligt? Ibland fastnar man i gamla hjulspår och kan inte se några möjligheter alls.
Det är många företag som t.ex. restauranger som stänger helt på sommaren, för att det är för lite kundunderlag. Turisterna är inte tillräckligt, om de ens hittar dit. Men finns det möjlighet att ha öppet i alla fall, fast under andra omständigheter? Vad är vinsten kontra förslusten?

Frågor ni bör ställa er själva:
* hur har ni marknadsfört er inför sommaren?
* har ni/eller kan ni ordna några evenemang som kan locka kunder?
* samarbetar ni med några andra företag som kan driva kunder till er också?
* kan ni hyra ut lokaler eller utrustning till andra under sommaren?
* kan ni ordna kurser för amatörer som vill lära sig mer om det ni sysslar med?
* är ni beredda att gå utanför er komfortzone?
* kan ni vända er till motsatta kundkretsen? T.ex. brukar ni vända er till företag, kan ni ändra ert koncept lite och istället vända er till privatpersoner eller vise versa?

De företag som lever väldigt mycket efter säsong arbetar hårt för att fastsälla sitt kundunderlag genom bokningar. Detta gör även andra branscher för att säkra inkomsterna som t.ex. hotell, resebolag, restauranger, teater. Och det är inget konstigt, kunderna har vant sig att de måste boka i god tid! För att få den bästa utsikten, närmast havet, bästa platserna osv. Så frågan är om du kan arbeta så också under lågsäsong?
 
Vi på Karma Pr är idésprutor och kan hjälpa dig med allt från idé till genomförande!
Kontakta oss, så tar vi ett förutsättningslöst möte.