logga_signatur_mail

Influencers påverkan

Influencers, dvs personer med stor genomslag-  och påverkanskraft och idag främst i sociala medier som tex bloggare och Instagrammare. Kan vara både kända och ”okända” personer men med stort antal följare i sina digitala kanaler.

Påverkan

Dessa personer kan lätt påverka sina anhängare med sina bilder, kommentarer och åsikter om saker och ting. Tex  om modebloggaren Josefin Dahlberg lägger upp en bild på en outfit med en blommig klänning på sig, så är det mycket troligt att den sedan är svår att få tag i butikerna, för den är slutsåld.

Sådan genomslagskraft kan influencers ha. Därför är det viktigt att följa upp betalda men också obetalda influencers inlägg om er produkt för att se vad det genererar. Exempel på mätningar man kan göra är:

* hur mycket mer sålde produkten veckan efter inlägget jämfört med en vecka innan
* hur många fler följare har ni fått i era digitala kanaler?
* hur många fler telefonsamtal har kundtjänst fått jämfört med en ”vanlig” vecka

Det är också viktigt att tänka på hur ni använder er av detta inlägg som influencern gjorde. Repostar ni det i era sociala media kanaler? Lägger ni upp det på hemsidan? Informerar ni era anställda om det, så det kan berätta eller visa det för kunderna? Utnyttja tillfället ni fått, vara snabba med att lyfta fram detta så får ni ut ännu mer av det.

Hur kan man arbeta med influencers?

Att arbeta med influencers är en del i ett PR arbete. Om man väljer att arbeta med influencers så är det bra att tänka igenom på vilket sätt man ska arbeta, med ramar och betalt arbete eller fritt och obetalt. Båda har sina fördelar och nackdelar.

Det fria sättet är lite av chansningar man får ta. Här handlar det om att hitta influencers som redan har visat ett intresse för ert företag/produkt eller så får man chansa på någon ny.
Att försöka skapa en bra relation med influencers och ge dem bra rabatter eller gratis erbjudanden kan få dem att skriva om er, eller inte. I och med att det är obetalt så kan ni inte heller kräva något av dem. Men skriver de något, så är det genuint och äkta och det kan få en bra genomslagskraft.
Det viktiga om ni har ”fans” som gillar ert företag/produkter och skriver om er eller lägger upp bilder så är det viktigt att belöna dessa. Lika deras bilder, skriv kommentarer, skicka inbjudningar till era event eller låt de testa andra produkter i ert sortiment osv. På detta sätt kan ni öka deras intresse ännu mer för er och så får ni troligtvis mer tillbaka.

Om ni väljer att istället ingå ett betalt samarbete med en influencer så finns det mer ramar att sätta upp. Och ni kan ”kräva” ett visst antal inlägg, bilder, omtalanden osv. Det är dock viktigt att tänka på att om er influencer får relativt fria tyglar så känns det mer äkta och inte tillrättalagt. Om det är betalt måste man också tänka på marknadsföringslagen och vilka regler som finns. Att ingå ett betalt samarbete kan vara lättare att mäta, då ni vet när inläggen ska publiceras. Och ni kan förbereda uppföljnings åtgärder.

Trevlig helg!
/Linda

Tack till Josefin Dahlberg för lån av bild.
Josefins blogg på Metromode.
Insta @josefindahlberg.se