Goodwill och Rosa Bandet

Oktober är en rosa månad (Breast cancer awarness month), det har väl inte undgått någon? Vi har också alla sett Icas reklam rullas ut med mängder av produkter i rosa förpackningar. Vad innebär detta och varför ser vi mer och mer av just ”goodwill” marknadsföring?

Rosa Bandet

Rosa Bandet blev 1992 antaget som en officiell symbol för Breast cancer awarness month som uppmärksammas i hela världen i oktober varje år. Fler och fler knyter sig till ett samarbete med rosa bandet/Cancerfonden. Det är lönsamt för båda parter. Cancerfonden får en del av vinsten och företagen kan sälja mer.
För när du står i butiken och ska välja en vara, väljer du den med en text på som säger att ett visst antal kronor går till cancerforskning eller den utan märkning? Att ha den typen av märkningen under en begränsad tid, t.ex. endast oktober gör detta försäljningsargument ännu starkare.
Alla företag som knutit en eller flera produkter till Rosa bandet gör en vinst. Men det finns mängder av liknande samarbeten med andra organisationer.
 

CSR

Denna trend som växt sig stark med att göra goodwill marknadsföring är kopplat till CSR (corporate social responsibility).
Detta kan innebära så mycket mer än att donera pengar till välgörande ändamål. Det kan handla om att se till att personalen har en god hälsa och att det är bra arbetsvillkor, att man sponsrar tex idrottsföreningar, att man säljer miljömärkta produkter osv. Att ta ett ekonomiskt, miljömässigt eller socialt samhällsansvar. Att arbeta med företagets CSR är viktigt. Dels för att personalen är en viktig marknadsföringskanal, och för att kunderna är väldigt medvetna idag och vill mer gärna handla och göra affärer med företag som tar ansvar. Kan kunderna dessutom visa upp detta på något sätt blir de ännu mer vänligt inställda. T.ex. om dina produkter är tydligt märkta, en liten broschyr som följer med (perfekt om du ska ge bort en present), eller att du t.ex. kan sätta fast ett rosa band på din jacka för att visa att du stödjer en viktig sak. För kan du visa upp att du bryr dig, då ökar din sociala status.
 
Att arbeta med sitt företags CSR kan vara bra av flera anledningar. Man bidrar till något bra, man ökar förhoppningsvis sin egen försäljning, man uppmärksammar ett viktigt ämne eller område och man stärker sitt eget varumärke. Kring detta kan man bygga både marknadsföring, försäljning och PR. Det viktiga är att det kommer från hjärtat och att man gör det av äkta goodwill och inte bara för att tjäna pengar, för det kommer skina igenom om det inte är äkta.
 

Så varför ser vi mer av just ”goodwill” marknadsföring?

Idag är en framgångsfaktor social status och den får du genom att visa upp på olika sätt att du bryr dig om andra, en bra miljö och god hälsa. Det kan tyckas märkligt i dagens samhälle, men det är kanske början på ett trendbrott i det individualistiska 2010- talet och en reaktion på kommersialismen. Goodwill marknadsföring och aktiviteter kommer nog bara fortsätta att växa tills det blir en självklarhet för företagen att ständigt arbeta med sin CSR.

Frågor att ställa sig innan man börjar marknadsföra med goodwill:

  • Se över din organisation/företag och dess värderingar.
  • Ta reda på om både personal och ledning är överens om att företaget arbetar med dessa värderingar. Om inte, så måste ni börja arbeta med dessa internt först.
  • Vad vill ni bidra till, vad passar företaget?
  • Finns det någon historia internt som visar att ni har en bra CSR? Den kan vara starten och hjärtat som ni kan bygga vidare från.
  • Har ni resurser och tid till PR arbetet också? Oftast är det därigenom ni stärker er marknadsföring ytterligare.