Oktober är en rosa månad (Breast cancer awarness month), det har väl inte undgått någon? Vi har också alla sett Icas reklam rullas ut med mängder av produkter i rosa förpackningar. Vad innebär detta och varför ser vi mer och mer av just ”goodwill” marknadsföring?

Rosa Bandet

Rosa Bandet blev 1992 antaget som en officiell symbol för Breast cancer awarness month som uppmärksammas i hela världen i oktober varje år. Fler och fler knyter sig till ett samarbete med rosa bandet/Cancerfonden. Det är lönsamt för båda parter. Cancerfonden får en del av vinsten och företagen kan sälja mer.
För när du står i butiken och ska välja en vara, väljer du den med en text på som säger att ett visst antal kronor går till cancerforskning eller den utan märkning? Att ha den typen av märkningen under en begränsad tid, t.ex. endast oktober gör detta försäljningsargument ännu starkare.
Alla företag som knutit en eller flera produkter till Rosa bandet gör en vinst. Men det finns mängder av liknande samarbeten med andra organisationer.
 

CSR

Denna trend som växt sig stark med att göra goodwill marknadsföring är kopplat till CSR (corporate social responsibility).
Detta kan innebära så mycket mer än att donera pengar till välgörande ändamål. Det kan handla om att se till att personalen har en god hälsa och att det är bra arbetsvillkor, att man sponsrar tex idrottsföreningar, att man säljer miljömärkta produkter osv. Att ta ett ekonomiskt, miljömässigt eller socialt samhällsansvar. Att arbeta med företagets CSR är viktigt. Dels för att personalen är en viktig marknadsföringskanal, och för att kunderna är väldigt medvetna idag och vill mer gärna handla och göra affärer med företag som tar ansvar. Kan kunderna dessutom visa upp detta på något sätt blir de ännu mer vänligt inställda. T.ex. om dina produkter är tydligt märkta, en liten broschyr som följer med (perfekt om du ska ge bort en present), eller att du t.ex. kan sätta fast ett rosa band på din jacka för att visa att du stödjer en viktig sak. För kan du visa upp att du bryr dig, då ökar din sociala status.
 
Att arbeta med sitt företags CSR kan vara bra av flera anledningar. Man bidrar till något bra, man ökar förhoppningsvis sin egen försäljning, man uppmärksammar ett viktigt ämne eller område och man stärker sitt eget varumärke. Kring detta kan man bygga både marknadsföring, försäljning och PR. Det viktiga är att det kommer från hjärtat och att man gör det av äkta goodwill och inte bara för att tjäna pengar, för det kommer skina igenom om det inte är äkta.
 

Läs hela inlägget »

Influencers, dvs personer med stor genomslag-  och påverkanskraft och idag främst i sociala medier som tex bloggare och Instagrammare. Kan vara både kända och ”okända” personer men med stort antal följare i sina digitala kanaler.

Påverkan

Dessa personer kan lätt påverka sina anhängare med sina bilder, kommentarer och åsikter om saker och ting. Tex  om modebloggaren Josefin Dahlberg lägger upp en bild på en outfit med en blommig klänning på sig, så är det mycket troligt att den sedan är svår att få tag i butikerna, för den är slutsåld.

Sådan genomslagskraft kan influencers ha. Därför är det viktigt att följa upp betalda men också obetalda influencers inlägg om er produkt för att se vad det genererar. Exempel på mätningar man kan göra är:

* hur mycket mer sålde produkten veckan efter inlägget jämfört med en vecka innan
* hur många fler följare har ni fått i era digitala kanaler?
* hur många fler telefonsamtal har kundtjänst fått jämfört med en ”vanlig” vecka

Det är också viktigt att tänka på hur ni använder er av detta inlägg som influencern gjorde. Repostar ni det i era sociala media kanaler? Lägger ni upp det på hemsidan? Informerar ni era anställda om det, så det kan berätta eller visa det för kunderna? Utnyttja tillfället ni fått, vara snabba med att lyfta fram detta så får ni ut ännu mer av det.

Hur kan man arbeta med influencers?

Att arbeta med influencers är en del i ett PR arbete. Om man väljer att arbeta med influencers så är det bra att tänka igenom på vilket sätt man ska arbeta, med ramar och betalt arbete eller fritt och obetalt. Båda har sina fördelar och nackdelar.

Det fria sättet är lite av chansningar man får ta. Här handlar det om att hitta influencers som redan har visat ett intresse för ert företag/produkt eller så får man chansa på någon ny.
Att försöka skapa en bra relation med influencers och ge dem bra rabatter eller gratis erbjudanden kan få dem att skriva om er, eller inte. I och med att det är obetalt så kan ni inte heller kräva något av dem. Men skriver de något, så är det genuint och äkta och det kan få en bra genomslagskraft.
Det viktiga om ni har ”fans” som gillar ert företag/produkter och skriver om er eller lägger upp bilder så är det viktigt att belöna dessa. Lika deras bilder, skriv kommentarer, skicka inbjudningar till era event eller låt de testa andra produkter i ert sortiment osv. På detta sätt kan ni öka deras intresse ännu mer för er och så får ni troligtvis mer tillbaka.

Om ni väljer att istället ingå ett betalt samarbete med en influencer så finns det mer ramar att sätta upp. Och ni kan ”kräva” ett visst antal inlägg, bilder, omtalanden osv. Det är dock viktigt att tänka på att om er influencer får relativt fria tyglar så känns det mer äkta och inte tillrättalagt. Om det är betalt måste man också tänka på marknadsföringslagen och vilka regler som finns. Att ingå ett betalt samarbete kan vara lättare att mäta, då ni vet när inläggen ska publiceras. Och ni kan förbereda uppföljnings åtgärder.

Trevlig helg!
/Linda

Tack till Josefin Dahlberg för lån av bild.
Josefins blogg på Metromode.
Insta @josefindahlberg.se

Läs hela inlägget »

En rapport om Modebranschens tillväxt tas fram varje år av bla Swedish fashion council, TEKO, Svensk handel STIL, Proteko mfl.
I den senaste rapporten visar det att omsättningen för den svenska modebranschen ökar, både  export och den inhemska marknaden.
Enligt preliminära siffror verkar även modebranschen växa framöver.

Det är dock viktigt att tänka på att även om omsättningen ökar för många så behöver inte vinsten göra det, och vart tredje företag gick också med förlust. Man kan se att marginalerna inom handeln ofta är hårt pressade och det är de små butikerna och grossisterna som har det tuffast.
Om vi vill ha en personlig stil, ett varierat utbud av butiker och fler alternativ än bara de stora klädkedjorna, då måste alla hjälpa till och faktiskt handla hos de små lokala butikerna.

Här nedan är några snabba siffror om modebranschens export, omsättning, H&M stora del och antal kvinnor inombranschen m.m.

Statistik om den svenska modebranschen
Läs hela inlägget »

Idag använder 83 % av befolkningen internet dagligen. De använder internet till att söka information och dela information.
Som företag är det viktigt att då finnas där om man vill få fler kunder och om man vill att kunderna ska kunna ta reda på information utan att behöva ringa, t.ex. öppettider, varor/tjänster, priser, plats osv.
Att som företag ha en hemsida, givetvis mobilanpassad (eftersom 65 % surfar på internet i mobilen dagligen) är självklart.
Alternativet är att ha en Facebooksida, vi rekommenderar en kombination av dessa då intresset och synligheten ökar med båda. Dessa två plattformar är informationsplattformar för att kunder, leverantörer osv ska kunna hitta information om företaget t.ex. inför ett köp, en offert eller faktura.

Människor idag vill hitta information snabbt och enkelt, gör de inte det, då struntar de i att handla, besöka eller rekommendera, vilket leder till färre kunder och lägre försäljning.

En hemsida idag är mycket lättare att fixa än det var för bara ett antal år sedan. Förr var man tvungen att kunna programmera och alla dessa html koder.
Idag finns det enkla ”dra och släpp” program med moduler som alla kan klara av. Har man inte tid eller känsla för hur en hemsida ska vara, snygg och användarvänlig, med lockande bilder och texter, överlämna det till någon som kan. För även om programmen för att skapa en hemsida är enkla idag, så är det lika viktigt att tänka på layout, textbyggnad, bilder och struktur och att det uppdateras!

 
5 punkter för en snygg & användarvänlig hemsida
  1.  Tydliga menyer
  2.  Proffsiga bilder
  3.  Tydliga och lätthittade kontaktuppgifter
  4.  Redan på starsidan ska man se/förstå vad företaget arbetar med
  5.  Delningsfunktion. Så besökare som vill dela din hemsida med andra kan göra det enkelt, t.ex. via sociala medier (bättre reklam än så finns nog inte).
Läs hela inlägget »

Vissa företag har sin högsäsong på sommaren, andra går i dvala.
Att de flesta hotell och campingar går bra på sommaren är ganska självklart, och att hantverkare får jobb i Sveriges små och stora sommarhus.

Men för andra som av erfarenhet vet att sommaren går trögt, vad har ni för planer?
Har ni försökt med något nytt, eller kör ni på som vanligt? Ibland fastnar man i gamla hjulspår och kan inte se några möjligheter alls.
Det är många företag som t.ex. restauranger som stänger helt på sommaren, för att det är för lite kundunderlag. Turisterna är inte tillräckligt, om de ens hittar dit. Men finns det möjlighet att ha öppet i alla fall, fast under andra omständigheter? Vad är vinsten kontra förslusten?

Frågor ni bör ställa er själva:
* hur har ni marknadsfört er inför sommaren?
* har ni/eller kan ni ordna några evenemang som kan locka kunder?
* samarbetar ni med några andra företag som kan driva kunder till er också?
* kan ni hyra ut lokaler eller utrustning till andra under sommaren?
* kan ni ordna kurser för amatörer som vill lära sig mer om det ni sysslar med?
* är ni beredda att gå utanför er komfortzone?
* kan ni vända er till motsatta kundkretsen? T.ex. brukar ni vända er till företag, kan ni ändra ert koncept lite och istället vända er till privatpersoner eller vise versa?

De företag som lever väldigt mycket efter säsong arbetar hårt för att fastsälla sitt kundunderlag genom bokningar. Detta gör även andra branscher för att säkra inkomsterna som t.ex. hotell, resebolag, restauranger, teater. Och det är inget konstigt, kunderna har vant sig att de måste boka i god tid! För att få den bästa utsikten, närmast havet, bästa platserna osv. Så frågan är om du kan arbeta så också under lågsäsong?
 
Vi på Karma Pr är idésprutor och kan hjälpa dig med allt från idé till genomförande!
Kontakta oss, så tar vi ett förutsättningslöst möte.

Läs hela inlägget »